03 aprile 2009

Zachte cranberriescake


Ik begin de recepten te publiceren van wat ik voor de Astarotti afgelopen weekend heb gemaakt, tijdens de productie van Venditori.

Zachte cranberriescake

Voor een bakblik met een doorsnee van 24 cm en 6 cm hoge rand:
6 eiwitten
150 g suiker
6 eidooiers
150 g suiker
125 ml koud water
375 g tarwebloem
1 zakje bakpoeder
125 ml neutraal smakende olie (ik heb rijstolie gebruikt)
een paar eetlepels cranberries of sultana's naar smaak

Klopt de eiwitten met de suiker totdat ze pieken hebben en als je de kom omkeert vallen ze niet om. Daar heb je best wat geduld voor nodig.
Klop de dooiers met de suiker totdat ze wit en schuimig zijn, voeg dan de olie en het water in een straaltje toe totdat je een dun beslag hebt. Rustig aan, lepel bij lepel, doe de met de bakpoeder gezeefde bloem erbij. Niet meer kloppen.
Aan het einde worden de geklopte eiwitten heel voorzichtig toegevoegd.
Bekleed je bakblik met ovenpapier en giet het beslag erin. De cranberries of sultana's worden op de oppervlakte gestrooid, ze zakken vanzelf. Besprenkel de oppervlakte van de cake met een eetlepel suiker.
Bak in de oven op 160° tijdens 10 minuten, verhoog dan de temperatuur tot 170-180° totdat de cake klaar is (een houten prikker moet droog uit de cake komen). Er komen geen vulkanen of kraters op de oppervlakte van de cake, want de cake rijst langzaam.
Laat de cake goed afkoelen voordat je het aansnijdt.

Voor de Astarotti heb ik anderhalf dosis gemaakt (dwz 8 eieren maat XL en 500 gr bloem) en heb een rechthoekig blik gebruikt met de afmetingen 24x32 cm. Daar heb ik 24 porties van kunnen snijden, dat ik in plastic folie heb gewikkeld voor hun twaalfuurtje.

Nessun commento: