23 ottobre 2008

Zachte jamtaart


Hieronder nog een recept van de zeer goede kokkin MarinaB uit Trento. Ik ken haar helaas alleen virtueel, via mijn favoriete kookforum Coquinaria.
Tussen haakjes geef ik het gewicht dat ik gebruikt heb voor de taart in de foto's.

Zachte jamtaart
200 gr bloem
170 gr suiker (120 bruine basterdsuiker, want de gewone witte suiker was op en daarom is de taart lichtbruin geworden)
170 gr zachte roomboter (150)
2 hele eieren + 1 eidooier, geklutst (3 kleine eieren)
geraspte citroenschil
1 eetlepel baking powder (half zakje bakpoeder voor taarten)
1 snufje zout
Meng eerst alle droge ingrediënten en voeg dan pas de eieren toe. Roer de zachte boter erdoor. Je krijgt een soort dikke crème.
Bedek een taartvorm (24-26 cm) met bakpapier en spreid het deeg onregelmatig erin: dat gaat makkelijk met de bolle kant van een natte eetlepel. Leeg een pot jam naar keuze erop (het liefst een donkere jam, bijvoorbeeld pruimen).
Bak in de voorverwarmde oven op 180° C voor ca. 35-40 min.

Ik heb een jam gebruikt die ik vorig jaar geruild had met MammAmsterdam: ik had haar een pot mango-gember jam gegeven en kreeg een pot pompoen-cardemom jam in ruil, die ze had laten indikken met stukjes kweeperen. Het originele recept van haar pompoenjam vindt u hier.
Zeggen dat het resultaat uitstekend was is tekort doen aan deze voortreffelijke taart: de special guest van afgelopen weekend (de beroemde Don Stalin van MammAmsterdam) heeft elke ochtend ontbeten met een stuk taart en wat er over was heeft hij meegenomen naar Italië.
Het is een perfecte taart voor een ontbijt of twaalfuurtje Italian style: zacht, een beetje vochtig, zoet en troostend.
Hartelijk dank, lieve omoniem!

1 commento:

Serena ha detto...

....lo sapevo: la crostata morbida è irresistibile...
:)