11 ottobre 2008

Gehaktballen


Ik heb een kleine minnaar uit een exotisch land, die ik met mijn gehaktballen aan mij heb gewonnen.
Ja, de liefde van mannen gaat door hun maag, en deze jonge vriend is betoverd door mijn gehaktballen, die hij boulettes noemt.
Gisteren ben ik bij hem en zijn moeder op bezoek geweest, we hebben sinds het begin van dit jaar elkaar maar een enkele keer gezien. Als avondeten hebben we natuurlijk gehaktballen gebakken.
Hieronder het recept, oorspronkelijk van mijn moeder, dat ik varieer qua vlees- en kruidensoorten betreft al naar gelang mijn gemoedtoestand. Tussen haakjes de variabele ingrediënten.


Gehaktballen van Marina


Voor 4 personen

500 gr rundergehakt (of lamsgehakt)
2 eieren
1 teentje knoflook
1 gekookte en tot fijne puré geprakte aardappel (of puré in poedervorm)
1 stuk oud brood in water geweekt - en hierbij bedoel ik echt Italiaans of Frans brood
wat platpeterselie
2 eetlepels geraspte kaas, het liefst pecorino, schapenkaas, anders is parmigiano ook goed
(Spaanse peper, thijm of andere kruiden naar smaak, gember, vers of in poeder, komijn-djinten)
peper, zout en olijfolie extravergine om te bakken (geen boter dus!)

Meng het gehakt met de eieren, de kaas, de fijngehakte peterselie en knoflook, eventuele andere kruiden, voeg dan het goed uitgeknepen brood en het aardappelpuré. Peper en zout naar smaak en rol de balletjes. Ik houd ervan als ze klein zijn, als een klein eitje.
Mijn moeder rolt de balletjes in paneermeel. Dat doe ik niet, want goed brood om er goed paneermeel van te maken vind ik hier niet, en wat je koopt is met beschuit gemaakt, dus zoet...
Verwarm minstens een vingerdik laagje olijfolie in een koekenpan en bak de balletjes zodra de olie warm is op een niet te hoge vuur.
Keer de balletjes af en toe zodat ze overal goudbruin worden.

Als groentebegeleider maak ik vaak gestoofde paprika's: ui bakken in een laagje olijfolie, paprika's in stukjes toevoegen en laten stoven zonder deksel. Op smaak brengen met zout, oregano of thijm.

2 commenti:

Geraldo Maia ha detto...

Hello Marina,
És un Grande placer visitar tu blog sobre cucina.
Saludos desde Brazil:
Geraldo

MarinaV ha detto...

Hello Geraldo, multo obrigada de tu visita!