04 ottobre 2009

Zucchine tonde ripiene
Gevulde ronde courgettes

Nederlandse tekst volgt na de Italiaanse.

Questa estate sono andata diverse volte a comprare pesce a Den Oever, al mercatino dei pescatori locali che si tiene ogni sabato mattina dalle 9 alle 12, da Pasqua a Natale, nell'edificio dell'asta del pesce al porto. Da Amsterdam è un'oretta di macchina, l' unico problema è tirarmi fuori di casa il sabato mattina alle 8... 
Un sabato abbiamo fatto una passeggiata nel paese dietro la diga e su un tavolino davanti alla porta di un giardinetto c'erano queste due belle zucchine tonde, un vasetto pieno di erbe fresche e ancora altre piccole cose che non mi ricordo. Un biglietto incollato su un piccolo salvadanaio indicava i prezzi delle verdure esposte: 20 centesimi per un mazzetto di erbe (salvia, rosmarino, timo), 25 centesimi ogni zucchina.

Afgelopen zomer ben ik diverse malen vis gaan kopen in Den Oever bij de markt van de plaatselijke vissers die elke zaterdagochtend van 9 tot 12, van Pasen tot Kerst wordt gehouden bij de visafslag aan de haven. Vanuit Amsterdam is het een uurtje rijden, het enige probleem is al om 8 uur op zaterdag op stap te gaan...
Op een zaterdag hebben we een wandeling gemaakt in het dorp achter de zeedijk en op een tafeltje bij de deur van een tuintje stonden deze twee mooie ronde courgettes, een potje vol verse kruiden en nog meer kleinigheden. Een prijslijst prikte op een spaarpotje: 20 cent voor een bosje kruiden (salie, rozemarijn, thijm), 25 cent elke courgette.

Zucchine così belle ovviamente si fanno ripiene. Ho sperimentato il macinato di pollo di una nuova macelleria islamica sulla strada del mio mercato, il Ten Cate, e devo dire che non è affatto male. Ho scavato le zucchine, le ho spolverate di sale e messe a far acqua. Nel frattempo ho soffritto la polpa delle zucchine con una cipolletta in poco olio, poi ho aggiunto il macinato di pollo (ma ovviamente si può usare carne di qualsiasi altra bestia) e quando il tutto era cotto ho aggiunto poco sale, del timo fresco e un paio di quei famosi tomini piccanti sott'olio del mio amico importatore Jacopo Biadene della Bladenis.

Zulke mooie courgettes moeten natuurlijk gevuld worden. Ik heb het kipgehakt van een nieuwe islamische slager op de Ten Catestraat geëxperimenteerd, en moet zeggen dat het een interessant product is. Ik heb de courgettes uitgehold, besprenkeld met zout en onderste boven gelegd zodat ze hun overtollige water konden kwijtraken. Indertussen heb ik het vruchtvlees van de courgettes zachtjes gebakken met een gesnipperd uitje in een bodempje olijfolie, dan heb ik het kipgehakt toegevoegd (maar het kan het vlees van elk ander beest ook gebruikt worden) en toen alles gaar was heb ik de vulling op smaak gebracht met weinig zout, wat thijm en een paar van die pittige geitenkaasjes in olijfolie van mijn vriend die importeur is van Italiaanse delicatessen,  Jacopo Biadene van het bedrijf Bladenis.

Ho sciacquato le zucchine e le ho riempite con il ripieno di pollo.
Ik heb de courgettes gespoeld en gevuld met de kipvulling.

Mentre che preparavo il ripieno, avevo messo in forno una teglia con qualche patata e un paio di cipolle a spicchi, a far da contorno alle zucchine.
Terwijl ik de vulling klaar maakte, had ik een bakblik in de oven gedaan met wat aardappeltjes en een paar uitjes in paartjes gesneden, zodat ik een garnituur had voor mijn courgettes.

Dopo circa 40 minuti, le zucchine erano pronte e il contorno anche ben arrostito. 
Na circa 40 minuten, waren de courgettes gaar en het bijgerecht goed gebakken.

Ecco come si presentava l'interno. Veramente molto buone!
Zo zagen ze aan de binnenkant. Erg lekker!

Nessun commento: