22 marzo 2010

Pere cotte - Gekookte peren


Al mercato ho comprato delle bellissime pere, una cassettina intera per 2 euro. Le ultime della stagione, credo, da qualche parte del mondo.
Per evitare l'indigestione, le ho cotte senza zucchero ma con i semini pestati di alcuni baccelli di cardamomo verde. Quando sono diventate morbide, le ho invasate e messo i barattoli a testa in giù a formare il sottovuoto.
Sono la mia colazione, a ravvivare una fetta di pane spalmata di yogurt turco molto denso.
Aspetto però la stagione delle fragole, ché quelle sì che ti rallegrano la mattina!

~~~~~ Nederlands

Op de markt heb ik een hele doos mooie peren gekookt voor 2 euro. De laatste peren van het seizoen, geloof ik, ergens in de wereld.
Om te vermijden dat ik buikpijn zou krijken voor het opeten van zo'n hoeveelheid peren, heb ik ze gekookt zonder suiker maar met gekneusde zaadjes groene kardamom. Toen ze zacht werden, heb ik ze in schone potjes gedaan en heb de potjes onderste boven gezet om af te koelen en zodoende vacuum trekken.
Deze peertjes versieren nu mijn ontbijt: een stukje brood besmeerd met dikke Turkse yoghurt.
Maar ik wacht met smart op het seizoen van lekkere, zoete aardbeien, want die opvrolijken altijd mijn ochtend!

Nessun commento: