05 marzo 2009

De angst om rechts

Door in Rome te rijden, vooral op de 2-baanswegen waar je lekker kunt scheuren (zoals de binnenring, de ringweg, de Via Appia of de Via Flaminia tussen de binnenring en de begraafplaats van Prima Porta), ben ik bewust geworden van een fenomeen dat ik al eerder had opgemerkt maar waaraan ik tot nu toe nog geen naam had kunnen geven: de angst om de rechter rijstrook.
Het gaat om een pathologie waaraan 95% van de Italiaanse mannen lijden die ouder zijn dan 60 jaar. Deze mannen rijden een kleine, wat oudere auto, en 's winters dragen ze een dikke winterjas, een sjaad en een hoed. Ze zitten gesjord door de riemen als een salami door zijn touwtjes.
Deze pathologie gaat gepaard met een tweede angst om het gaspedaal ingedrukt te houden.
De angst om rechts dwingt de lijder om voortdurend op de linker rijstrook te blijven rijden, snakkend naar adem, op een snelheid die je liever in een woonwijk aanhoudt dan op een mini-snelweg.
De consequenties laat ik jullie zelf bedenken.
En welke maatregelen ik graag zou willen nemen ook.

3 commenti:

Theo ha detto...

Boven de 60 lijkt het me sowieso erg verstandig om in Rome de weg niet meer op te gaan!

Mammamsterdam ha detto...

tja, maar Nederlanders hebben de tegenovergestelde angst. Je wil het niet weten hoe mijn man mij aan de kop zeurt als ik na het inhalen op een 3-baansweg, niet meteen rechts terugkeer achter so een sjokkelende linksrijder.

Mammamsterdam ha detto...

Rechtsrijder, bedoel ik.

Maar ik moest vorige week op de GRA in Rome rijden en heb vantevoren de kinderen geinstrueerd om niet met mij te praten, mij aanraken en met elkaar vechten, gewoon boekje lezen of buiten in stilte kijken, want de Romeinen rijden als gekken en het is er levensgevaarlijk.

toen vroeg Elianto: maar als ziju ze zo goed zijn, hebbben alle straten geboouwd, en het Colosseum en ze koken zo lekker, waarom zijn ze dan zo dom op de auto?

Tja. omdat een mens niet alles kan hebben, heb ik hem verteld.